Qarin : Kembar anda dah Islam belum?

Sudah terlalu lama blog ni menyepi..terasa hari ni nak kongsi something.

QARIN! Korang tahu ke ape benda alah tu? Terus terang aku pun baru dengar pasal ni kebetulan masa tu aku tanya Dr.Rahimah satu soalan "Kenapa bila kita ada masalah dan terlalu stress kita akan fikir benda yang negatif? Bla..bla Dr.Rahimah terang kat aku dengan budak lain pandang xpuas hati jer..yela..time tu dh nak keluar kelas dah boleh aku gatal2 tanya soalan.hahaha..tapi tertarik bila dia sebut pasal qarin ni. sebenarnya qarin ni dah ada sejak aku lahir lagi.. ( bukan aku jer, korang pun sme )

Tapi ape benda qarin ni?

Aku rembat dari wiki (ubah cikit2 jer) :D LINK

Qarin


Qarīn (Arab:قرين, Qɑrɪn) adalah istilah yang digunakan merujuk kepada malaikat dan jin (golongan setan) yang mendampingi setiap manusia. Istilah ini digunakan di dalam Al-Qur'an dan dikatakan bahawa Qarin itu mengikuti manusia sejak lahir hingga mengalami ajalnya.

Kedua makhluk itu dianggap sebagai "kembar setiap manusia."

Menurut keyakinan umat Muslim bahawa, pada umumnya Jin Qarin ini bertugas mendorong kembarnya (kita la) untuk berbuat kejahatan. Dia membisikkan was-was, melalaikan solat, berat ketika hendak membaca Al-Quran dan sebagainya dan ia bekerja sekuat tenaga untuk menghalang dampingannya membuat ibadah dan kebaikan.
Untuk mengimbangi adanya pendamping jahat, Allah mengutus Malaikat Qarin yang selalu membisikkan hal-hal kebenaran dan mengajak membuat kebaikan. Dalam beberapa hadits dikatakan bahwa Jin Qarin yang mendampingi Muhammad telah memeluk Islam, sehingga Muhammad selalu terjaga dari kesalahan.








Qarin dalam Al-Qur'an dan Hadits

Al-Qur'an telah menjelaskan tentang adanya Qarin dalam surah Az Zukhruf
Barangsiapa yang berpaling dari pengajaran Tuhan Yang Maha Pemurah (Al Quran), kami adakan baginya syaitan (yang menyesatkan) maka syaitan itulah yang menjadi teman yang selalu menyertainya. (Az Zukhruf 43:36)

Hadits mengenai Qarin pun telah dicatat oleh Imam Ahmad dan Imam Muslim,

Muhammad bersabda kepada Abdullah Mas'ud, "Setiap kamu ada Qarin daripada bangsa jin, dan juga Qarin daripada bangsa malaikat. Mereka bertanya: "Engkau juga ya Rasulullah." Sabdanya: "Ya aku juga ada, tetapi Allah telah membantu aku sehingga Qarin itu dapat kuislamkan dan hanya menyuruh aku dalam hal kebajikan saja."

Dalam kisah yang diriwayatkan oleh Jabir bin Abdillah, bahawa ketika tiba giliran Iblis untuk meminta, iapun berkata, “Ya Tuhanku, manusia (Adam) inilah yang telah Engkau muliakan atasku, kalau Engkau tidak memperhatikannya, aku tidak akan kuat menghadapinya.” Allah berfirman yang artinya, “Tidak akan dilahirkan seorang anak dari nya kecuali dilahirkan pula seorang anak dari bangsa kamu.” Iblis berkata lagi, “Ya Tuhanku, berilah tambahan kepadaku.” Allah s.w.t. berfirman, “Kamu dapat berjalan berjalan ditubuh mereka seperti mengalirnya darah dan kamu dapat membuat hati mereka sebagai rumah-rumah untuk kamu.”

Qarin Rassullullah SAW sudah diislamkan..bagaimana dengan qarin dan DIRI KITA sendiri? Sudah Islam?
Subhanallah..sama-samalah kita muhasabah dan lakukan perubahan.

0 comments: