Kisah Aku Dan Belut...

           Nak cerita pasal aku ni tak ada yang sangat menarik pun..tapi hidup aku memang banyak kaitan dengan belut ni. Kat sini nama aku Wira Padi. Kenapa aku pilih nama WIRA PADI??? aku ni merupakan anak ke-2 dari 8 orang adik beradik. HIdup aku dulu memg susah sangat, mak aku tak kerja, abah aku pulak cuma buat bendang (sawah). Semua benda guna tulang empat kerat jer la. senang citer abah aku ni petani tradisional la. Dah lama aku teringin nak menulis blog dan bercerita kepada semua orang tentang kehidupan sebagai seorang anak petani. Alhamdullillah sekarang aku sudah melanjutkan pelajaran di menara gading, yang sememangnya menjadi impian dan cita-cita siapa saja dari kecil lagi.

         Dalam blog ni aku akan muatkan cerita2 tentang aku dan belut. KIsah hidup aku dari aku lahir sampai la ke hari ini. Belut? kenapa aku nak cerita pasal belut? sebenarnya aku memg sangat sukakan belut. Dari kecil aku dibesarkan dengan bergelumang dengan bau hanyir dan busuk belut yang aku pasti akan meloyakan sesiapa sahaj yang melihatnya. Haha..aku percaya kalau siapa yang pernah tengok tu sebuk jer dah geli-geleman dibuatnya.

         Sebab belut juga la aku banyak dapat sejarah dalam hidup aku. korang tahula kalau zaman kanak2..memang suka sangat bab ejek-mengejek ni. kalau ingat2 balik aku sampai ngamuk la asyik kena ejek jer masa kecik dulu. kalau ejek aku tu xpe la juga..yang aku xtahan dorang gi ejek abah aku. haha..sampai sekarang aku ingat. MAN BELUT. tu la nama yang abah aku dapat. tapi bagus juga sb sejak kena ejek tu abah aku makin terkenal oleh kawan2nya walaupun aku tak suka orang panggil abah aku macam tu dulu. kalau kat kampung aku tu sebut jer MAN BELUT, kompom semua orang kenal sampai merata2 orang datang cari bapak aku untuk beli belut dengan dia. Dulu abah aku selalu tolak belut ngn tauke cina dari paloh, kadang2 tu ada yang datang dari KL. Aku ngn famili aku boleh kata hidup dengan hasil jualan belut bapak aku tu jela. Kalau nak harapkan hasil dari bendang (sawah) cuma 2x setahun jer..mana larat nak tunggu. So, belut ni dah kira kerja full time abah aku la masa tu.

         Mana tumpahnya kuah kalau tak ke nasi. Macam tu la pepatah melayu, walaupun aku kira dah dalam zaman yang serba moden ni tapi aku tetap tak lupa cara tradisional yang abah aku warisi dalam menangkap belut ni. Cuma sekarang ni dah lama sangat aku tak main dengan sawah, belut...aduh..tetiba rasa rindu kat zaman kanak-kanak aku.

        Seronok...sedih...kecewa..happy..macam2 yang bermain dalam diri aku bila teringat zaman kanak2 aku dulu..pasni aku nak cerita zaman kanak2 aku plak..harap2 aku masih boleh remind balik satu2..kalau xd orang yang singgah blog aku sekurang boleh jadi catatan kisah2 aku dulu kat blog ni.

    "WALAU SIAPAPUN KITA DAHULU TIDAK PENTING, TAPI SIAPA KITA ESOK ADALAH  PERJUANGAN HIDUP KITA."
       

0 comments: