"Pelajar 4tahun mengamuk nak pergi sekolah"

mengenang zaman kecik2 dulu..4thun aku dh mngamuk nk pergi sekolah..mak aku la yang cerita..


"mak...nak ikut abang..."aku..
"eh..mana boleh..ang tu kecik lagi..cikgu kata xbleh msuk sekolah lagi..tahun depan baru boleh.."..mak
 dah mak aku ckp mcm tu..ape lagi..teriak sakan la aku xdpt ikut abang aku p sekolah..
 "waaaa..huaaa...huaa..nak p sekolah..."huhu..menangis bukan main sebab xdpt p sekolah

dekat 3 hari jugala aku mcm tu..pg2 abang aku nk p sekolah jer aku la orang paling awl akn bangun. yela..dgn hrpn tgi mgunung dpt ikut abang aku p sekolah..

"ai..awlnya bgun ank mak ni?"..mak
"nak pi skolah.."aku la tu yg semngat sgt..huhu

hari tu awl juga la aku mandi..memg sejuk giler..yela,masa tu zaman air perigi lagi..rumah plak xd letrik..memg kampung la..tp saat tu mane nk peduli dh..xfhm ape2 pn..skrg ni bru jer sedar betapa susahnya hidup dulu.
huhu..pg tu memg siap awl la...tp xd la pkai bju skolah..bru 4thun kot..mne bleh msuk skolah ag..tp sebabkn kedegilan aku..nk jgk pergi sekolah.
hari tu memg first time aku dpt p skolah..dpt msuk blik drjah beb..bangga giler ar..huhu

tp korang tahu la orang tua dorg punya otak nk pujuk budak2 memg POWER la kan. klw x xdla bleh jd mak abah aku..huhu.. eh..lupa plak nk cerita psl mak ayh aku..dorg ni xdla istimewa..tp tersngtlah special bg aku..dorglah segalanya dalam hidup aku..nama ayah aku OTHMAN..mak aku plak JAMILAH..abah aku ni kerja biasa2 jer..dlm entri yg first aku dh cter ckt2..mak aku plak cuma surirumah jer..tp dua org ni tersgtlah pntgkn pndidikan ank2 diorang.

eh..balik kat sekolah td..haha..korang thu aku dh dok kt dlm kls tu smpai xnk kua..kls dh nk mula plak tu..aku wat dunno jer mak aku pgil blik..

korng thu ar nk pjuk budak2..

"jom balik,sat gi kita pi kedia kita beli jajan na?mak beli gula2..aiskrim..nk?"..mak aku dok memujuk smbil pgl aku kuar kls..
haha..korg thu aku pnye keras kepala?
rilekk jer aku ckp..":mak blik ar,,cheq nk dok kat skolah.mak pi la blik"haha..aku ler tu..
pastu aku tgk rilek jer mak aku bla..ha!sudah..xkn blik btul2 kot..haha tp aku wat xksh jer..kpla aku dh kt skolah dh..korg thu ar 3hr beb ngmuk nk p skolah..last2 dpt gak..haha..memg Happy giler..hepi sb pe pn aku xthu mse tu..haha

toink!!
"jomla blik...satgi guru besaq mai bw rotan mak xtw.."..haha..mak aku muncul kembali..ngt dh blik btul2 td..
haha..aku dgn kptsn aku xnk kuar gak..sian mak aku dye kne tgu kat luar kls..ade sorg ckgu tu msuk kls tp xprsn pn aku bdk plg kcl dlm kls tu..haha..mak aku pn wat dunno jer..time tu memg snok ar..aku tgk smua dpt buku lthn dorg..aku tgk jela.

pastu ade plak sorg ckgu laki ni dtg..cikgu sabri nama dye..ha...dye ni ckgu bahasa melayu kat sekolah tu,smpai skrg ade lg ckgunya tp dh jd penolong kanan sekarang. ops..terlupa lagi.. nama sekolah aku tu SEKOLAH KEBANGSAAN PUSAT AIR TAWAR..
ha..sambung blik.
ckgu sabru dtg lg kat mak aku..dye tnye awat mak aku bdiri kt lua kls jer?dkt sejam juga la mak aku pjuk aku..aku tgk jer mak aku...jgn dye kantoikn aku sudahla..ingt dh makbul..upanya tak..mak aku dgn yakinya menunjuk kearah aku..huhu..ckgu sabri pn plik la awat mak aku tnjuk kat bdk yg comel ni..wuahaha..(masa kecil2 memang comel pun..)
mak aku pn bercerita la panjg kat ckgu sabri tu..
"sah!msti kena perambat ngn ckgu pasni"fikirku dlm benak pala otak ni..
haha..melencong upanya..ckgu tu xmrh pn..dye soh jer mak aku bg aku dak dlm kls tu smpai blik.. 
yeppiiii...aku dah sekolah beb..haha bangga la skjp
dah hbs waktu kls mak aku pn mndtgi aku dgn ckgu sabri tu..

"mak,esok nk mai lg na?cheq srnok la bljr kat cekolah ni.."aku yg comel..
tak dan mak aku nk berkata ckgu sabri mnyelah.."MOhamad xbleh skolah lg..umr blum ckup..thun dpn mohamad dftrla pra skolah kt skolah ni.."
aku xleh nk kata pe2 dh..hhuuhu..awt xtw xmjwb ckp ckgu tu..tp pas hrtu memg aku xp dh..bukn xsolah tp xwat hal mcm sblum ni dh..NGAMUK NAK PI SEKOLAH..start hrtu aku cuma dtg skolah time mak aku hntr n amek abg aku dr sekolah jer..kekadang tu sgah la juga..plg seronok bila jumpa ckgu sabri..haha..dapat RM1 woo...

"aku blum tidur lg dr semalm.nk rehat la jap..sat gi aku cerita pasal "BUDAK PRA SEKOLAH MENANGIS BAWAH MEJA"..huhu

1 comments:

  Kembara Lalu

May 19, 2011 at 8:39 PM

kisah hidup yg sgt menarik...aku nak folo hari2 blog nie =)